این روزها کلماتی که در بیشتر کسبوکارها گفته میشود، کلمه دیجیتال مارکتینگ است. اینکه چطور از اینستاگرام یا فروش آنلاین پول بدست بیاریم؟ فروشگاه اینترنتیمان را چکار کنیم؟ اپ داشته باشیم یا نداشته باشیم؟ و الی آخر…
این اتفاق در شرایطی میاُفتد که متأسفانه خیلی از آن آدمهایی که دوست دارند از فضای آنلاین پول در بیاورند، باید از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند ولی نمیدانند، دیجیتال مارکتینگ چی هست؟ برای همین ما تصمیم گرفتیم یک محتوا تولید کنیم که دقیق و عمیق به این موضوع پرداخت بکنیم که اصلاً دیجیتال مارکتینگ چی هست؛ بعد از اینکه این مفهوم را درک کردیم، شما دوست گرامی میتوانید راحتتر در این حوزه تصمیم بگیرید.
مباحثی که در این محتوا میخواهیم یاد بگیریم، شامل:
- مهمترین گام، درک مفهوم مارکتینگ
- دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- دیجیتال مارکتینگ چه مُشتقاتی دارد؟
- دیجیتال مارکتینگ به درد چه کسانی میخورد؟
- دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
مهمترین گام، درک مفهوم مارکتینگ
متأسفانه بسیاری از افراد تصّور میکنند، که دیجیتال مارکتینگ از یک دنیای دیگری آمده و قرار است که خیلی معجزات عجیب و غریبی بکند. نه اینطور نیست! اینکه خیلی از افراد در حوزه دیجیتال مارکتینگ نتایج فوقالعادهای گرفتند که آن هم 10 یا 20 سال قبل بود، اصلاً شکی در این مسئله نیست.
اگر ما درک درستی از مفهوم مارکتینگ نداشته باشیم، نمیتوانیم دیجیتال مارکتینگ را درست بشناسیم و از آن درست استفاده نماییم. بعنوان مثال: این روزها کسی را نمیشود، پیدا کرد که در حوزه کسبوکار حسابوکتابش را در دفتر و کاغذ بنویسد یا توسط چُرتکه اعداد و رقم را حساب کند. 99 درصد کسبوکارهای بزرگ و کوچک از نرمافزار حسابداری استفاده میکنند. این موضوع حقیقت دارد که تا 25 سال قبل دانش و علم حسابداری بر روی کاغذ اتفاق میافتاد. حال چه اتفاقی افتاده است؟ یک علم کدنویسی و نرمافزاری آمد از آن دانش سنتی استفاده کرد و آن دانش را مدرن یا به نرم افزار تبدیل نمود.
در اینجا باید گفت: قدمت دانش مارکتینگ خیلی بیشتر از این حرفها است. بشر از زمانیکه پول را اختراع کرده و مبادلات تجاری را شروع کرده یا بهتر بگوییم داد و ستد را شروع کرده است در حال مارکتینگ بوده است. و امروز هم وارد مبحث دیجیتال مارکتینگ شدهایم، به خاطر همین است که ما در ابتدا باید اصول، قواعد و قوانین مارکتینگ را درک بکنیم، که متأسفانه در کشور ما هم یک ذره مورد کملطفی قرار گرفته است.
مارکتینگ یعنی اینکه ما یک ارزشی خلق بکنیم و آن را به یک مشتری هدف بدهیم و در مقابل ازش پول دریافت کنیم. اما دیجیتال مارکتینگ چی هست؟ تمامی بازاریابیها را در بستر دیجیتال انجام بدهیم.
حال که درکی از مارکتینگ پیدا کردیم، باید بتوانیم قواعد و قانون کسبوکار خود را با استفاده از پتانسیلهای مختلف انجام بدهیم، از جمله مهترین آنها که در اختیار داریم بحث دنیای دیجیتال است.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استفاده از تمام پتانسیلهای فضای دیجیتال برای نِیل به اهداف کسبوکار را دیجیتال مارکتینگ گویند. تا دیروز فضای دیجیتال نبود و ما از پتانسیلهای دیگری استفاده میکردیم؛ مانند: تبلیغات در روزنامه، تلویزیون، بیلبورد و… استفاده میکردیم.
پتانسیلهای فضای دیجیتال
حال این پتانسیلهای فضای دیجیتال چه چیزهایی هستند؟ وبسایت، اپلیکشینها، ایمیل، شبکههای اجتماعی، پیام رسانها و… .
مُشتقات دیجیتال مارکتینگ
یعنی الان که شما میخواهید وارد دیجیتال مارکتینگ شوید، باید بدانید که نقشه کلی دیجیتال مارکتینگ شامل چه چیزهایی است. ما چند نمونه را آوردهایم صرفاً برای اینکه دید شما برای این مسئله وسعت پیدا کند:
راهاندازی وبسایت:
قابل توجه دوستانی که کل کسبوکارشان بر روی اینستاگرام است. در حال حاضر اینستاگرام یک پلتفرم محبوب و پر ترافیکی میباشد. اما مسئله مهم اینجا است که هیچکسی از فردای فضای آنلاین و دنیای دیجیتال بهویژه در کشور عزیزمان ایران مطلع نیستیم. شما که کل کسبوکارتان در بستر اینستاگرام است، ممکن است یک شب بخوابید و صبح بلند شوید، ببینید اینستاگرام از بیخوبُن دیگر وجود ندارد؛ آن وقت چکار میخواهید بکنید. برای همین هم است که میخواهیم بگوییم که اگر قصد ورود اصولی به دیجیتال مارکتینگ را دارید، راه درستش این است که در ابتدا وبسایت شخصی یا سازمانی خودتان را راهاندازی بکنید.
دوستان وبسایت ملکی است که در تَمَلُک شما وجود دارد، در مقابل اینستاگرام اجاره است. هر لحظه ممکن است که از آنجا شما را بیرون بکنند.
پس نتیجه میگیریم که راهاندازی وبسایت از جمله مُشتقات مهم در دیجیتال مارکتینگ است. برای راهاندازی وبسایت فروشگاهی توصیه ما به شما گذراندن دوره طراحی سایت فروشگاهی با ووکامرس میباشد.
حضور در شبکههای اجتماعی:
5، 6، 7 و حتی 8 ساعت انسانها در طول روز وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند، در اینستاگرام میچرخند و محتواهای زیادی را تماشا میکنند. پس نتیجه میگیریم، مشتریان هدف در شبکههای اجتماعی هستند، پس شما هم باید در سوشیال مدیا باشید.
بهینه سازی نتایج در موتورهای جستجو یا SEO:
سئو چه چیزی است؟ یعنی کاری بکنیم که آن کلمات یا کلیدواژههایی که مربوط به حوزه کسبوکارمان است را اگر یک مشتری هدف پشت کامپیوتر نشست و جستجو کرد، گوگل در ابتدا ما را به آن مشتری پیشنهاد دهد. البته این را در نظر بگیرید که بیانش به همین سادگی است ولی اجرایش دشوار است.
اینکه چطور باید سئو را درست انجام بدهیم و این بهینهسازی چطور باید اتفاق بیافتد، دنیایی از اطلاعات است که اگر الان به شما تلنگر بخورد به دنبالش میروید.
ایمیل مارکتینگ:
قدیمها نقطه مقابل این مبحث دایرکت مارکتینگ بود، یک چیزی را مستقیم من به کسی ارسال میکردم، مانند بروشور و بعد تماس میگرفتیم که رسید یا نرسید! هنوز که هنوزه خیلی از بیزنسها این کار را میکنند. ولی همخانواده دیجیتال این ایمیل مارکتینگ میشود.
راهاندازی اپ:
این روزها که استفاده از اپلیکشنها انقدر رونق دارد که شما هم میتوانید اپ خودتان را راهاندازی کنید و در اپلیکشینهای مارکتینگ اپ مانند بازار یا مایکت قرار بدهید و این به شما و رشد کسبوکارتان کمک میکند.
بازاریابی محتوا:
بازاریابی مارکتینگ یا همان Content Marketing مسئله مهمی در دیجیتال مارکتینگ میباشد. انسانها در سوشیال مدیا در حال مطالعه، گوش دادن و تماشا محتوا بسته به علاقهشان هستند. اگر شما بتوانید مطالب متناسب با کسبوکارتان را بنویسید و به انسانها این حس را منتقل کنید؛ که شما بلدید، شما اینکاره هستید، شما مرجع خوبی هستید، آنها از شما پیروی خواهند کرد و شما را دنبال خواهند کرد و به مرور زمان یک مخاطب به یک کاربر و به یک مشتری و در آخر به یک مشتری وفادار تبدیل خواهند شد.
دیجیتال مارکتینگ به درد چه کسانی میخورد؟
به این جمله توجه کنید: تا ماه اکتبر 2019، 4.48 میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارند.
معنی جمله بالا به نظرتان چی هست؟ یعنی اینکه به احتمال خیلی زیاد مشتریان شما هم در اینترنت هستند. نتیجه میگیریم که دیجیتال مارکتینگ به درد همه میخورد. از آنجایی که بخش بزرگی از اقشار اجتماعی ما در حال زندگی کردن در فضای دیجیتال هستند، بخش بزرگی از فروشندگان این اجتماع هم باید در آن باشند و از طریق دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد کنند. پس جواب تیتر این سوال این است که دیجیتال مارکتینگ به درد همه اقشار و تمامی بیزینسهای کوچک و بزرگ میخورد. به در شمایی که همین الان در وبسایت آکادمی دانش یار هستید و دارید، این مطالب را میخوانید هم میخورد.
دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
همانطور که گفتیم، شروع دیجیتال مارکتینگ از راهاندازی وبسایت باید باشد. البته این را هم بدانید که شما قبل از ورود به این حوزه باید اِستراتژی دیجیتال مارکتینگ را تعیین بکنید. یعنی بر روی یک کاغذ یک اِستراتژی بنویسید که میخواهید در فضای دیجیتال و فضای آنلاین چه کار بکنید؟ چطور پول در بیاورید و به چه کسی بفروشید؟ چطور تولید محتوا بکنید؟ و الی آخر…
بعد اقدام به راهاندازی وبسایت خود برای بیزنس شخصی یا سازمانیتان بکنید. تأکید و خواهش مجدد بدون وبسایت دیجیتال مارکتینگ بیمعنی است. وبسایت نداشته باشید، انگار در فضای دیجیتال نیستید. بعد از آن سوشیال مدیا و بعد راهاندازی اپ و پیامرسانها را پیادهسازی نمایید. اگر به دنبال یک مجموعه قوی و حرفهای برای راهاندازی وبسایت و ورودتان به سوشیال مدیا هستید، ما به شما استارتاپ ردپانت را توصیه میکنیم.
سخن پایانی
تمام سعی ما بر این بود که شما کاربران عزیز را با مباحث دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل آشنا کنیم. حال از شما میخواهیم تعریف و دیدگاه خودتان نسبت به این مبحث و مطلب را در قسمت “ارسال دیدگاه” با ما به اِشتراک بگذارید.
من 4 سال که سوئد رفتم باید بگم که اگر به فکر مهاجرت به اروپا هستید، حوزه وب و دیجیتال خیلی اینجا طرفدار داره.
من تو دوره بازاریابی و فروش آنلاین شما شرکت کردم. باید بگم خیلی دوره خوبی بود و اینکه اونجا ساخت ویدیو و اشتراکگذاری این ویدیوها در سایتهای پربازدید را خیلی خوب توضیح دادهاید. سپاس از شما
مطالب خیلی خوبی بود. من حدود 3 ماه هست که وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم. باید بگم که این حوزه خیلی تخصصی و گسترده برای همه جوانان میباشد.