معیارهای اندازه‌گیری سئو سایت

7 معیار اندازه‌گیری سئو سایت در سال 2024

زمانیکه می‌خواهید وبسایت‌تان را از صفر بالا بکشید؛ باید بدانید دقیقاً چه چیزهایی را باید ارزیابی کنید تا از موفقیت خودتان مطمئن شوید. اما با وجود کلی معیار و متریکس‌های گوگل آنالیتیکس و سایر پلتفرم‌ها اگر در ابتدای کار سئو باشید، ممکن است کمی سردرگم شوید. در مقاله‌ای که پیش‌رو داریم می‌خواهیم در مورد 7 معیار اندازه‌گیری سئو سایت در سال 2024 صحبت کنیم. که برای موفقیت یک وبسایت جدید باید آن‌ها را ارزیابی و بررسی کنید (تا انتهای مقاله همراه ما باشید.)

زمان بارگذاری سایت

اولین متریکسی که باید آن را بسنجید لود تایم یا زمان بالا آمدن صفحه سایت است که تأثیر بسیاری زیادی بر روی سئو و تجربه کاربری دارد و می‌تواند در موفقیت و شکست سایت شما نقش مهّمی را ایفا کند.

یک مقاله خیلی جالب درباره آمار سایت در وبسایت Walmart.com می‌خواندم که نشان داده بود هر ثانیه‌ای که زمان بارگذاری لود صفحات سایت آن‌ها بهبود پیدا کرده، 1 تا 2 درصد به نرخ تبدیل سایت آن‌ها افزوده شده و به نظر ما این خیلی عالی است. پس زمان بارگذاری نه‌تنها بر روی رتبه‌بندی موتور جستجو سایت شما تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روی نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری هم تأثیر دارد و می‌تواند باعث افزایش فروش شود.

زمان ماندگاری کاربر در سایت

دومین معیاری که باید آن را بررسی کنید، زمان ماندگاری (Dwell Time) کاربر در سایت شما است که باید سعی کنید این میزان را بالا ببرید، یا حداقل به حد متوسط برسانید. اگر مردم از محتوای سایت شما خوششان بیاید، زمان بیشتری را در وبسایت شما می‌گذرانند و اگر این قضیه معکوس عمل کند و خوششان نیاید؛ خُب سایت شما را خیلی سریع ترک می‌کنند.

یک راه ساده برای بهبود این مسئله این است که محتواهایتان را به هم لینک کنید، یعنی از لینک‌سازی داخلی استفاده نمایید. برای مثال: اگر ما مقاله‌ای در مورد “آموزش سئو حرفه‌ای” داشته باشیم و در آن مقاله تمام فاکتورهای سئو را شرح داده باشیم، ممکن است یک‌جایی از مقاله در مورد “Bounce Rate” صحبت کنم. اگر ما از قبل یک مقاله درباره سئو خارجی داشته باشیم، می‌توانیم این عبارت را به آن مقاله لینک بدهیم. این کار به بهبود معیار Dwell Time به شدت کمک می‌کند.

زمان بازدید هر صفحه

معیار بعدی متوسط زمان بازدید هر صفحه است. این معیار را توسط گوگل آنالیتیکس در تک‌تک صفحات سایت‌تان بررسی کنید تا متوجه شوید، چه صفحاتی زمان بازدید بیشتری دارند. از این طریق متوجه می‌شوید، چه چیزهایی برای بالا بردن بازدید هر صفحه جواب داده است یا جواب نداده است و می‌توانید صفحاتی که کارشان خوب است و صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند را شناسایی کنید.

بعد از بررسی شما باید صفحاتی که کارشان عالی هست را پیدا کنید و به آن‌ها مراجعه کنید و چک کنید که این صفحات چه ویژگی مشترکی دارند. که باعث شده، کاربران بیشتر در آن صفحات بمانند و بعد به صفحاتی که زمان بازدید کمی دارند مراجعه کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و ببینید، آن‌ها چه ویژگی‌های مشترکی دارند. با این کار متوجه می‌شوید که چه کارهایی را باید بیشتر انجام بدهید و چه کارهایی باید کمتر انجام بدهید.

درصد بازگشت کاربران

معیاری دیگری که باید به آن توجه کنید، درصد بازگشت بازدیدکنندگان به سایت‌تان را بررسی نمایید. اگر سایت‌تان جدید است در روزهای اول ممکن است متوجه شوید که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان به سایت شما برمی‌گرددند، دلیلش این است که چون سایت هنوز بازدیدی ندارد این موارد خودتان یا اعضای تیم‌تان هستند. ولی زمانیکه سایت‌تان پیشرفت می‌کند و بازدیدتان از منابع دیگر بالاتر می‌رود، متوجه می‌شوید این بازدیدکنندگان به‌ندرت دوباره به وبسایت شما برمی‌گرددند، چون هنوز شما برند نشده‌اید و زمانیکه کم‌کم برند خودتان را گسترش می‌دهید، خواهید دید که درصد کاربران بازگشتی‌تان هم بالاتر می‌رود.

درصد بازگشت کاربران
درصد بازگشت کاربران

البته ممکن است، همین حالا هم بازدید ماهانه سایت‌تان بالا باشد و هر ماه هم میزان آن‌ها افزوده می‌شود، ولی همچنان میزان بازگشتی‌های کمی دارید. در این مورد یک مشکلی وجود دارد و ما برای رفع این مشکل 2 روش را پیشنهاد می‌کنیم:

  • ایمیل‌های کاربران را جمع‌آوری کنید تا هر چند وقت یکبار به آن‌ها ایمیل ارسال کنید و درباره آپدیت‌های جدید وبسایت و محتواهای جدید به آن‌ها خبر بدهید.
  • استفاده از Web Push Notification: با این روش می‌توانید اخبار و محتواهای جدید را به صورت نوتیفکیشن به مرورگر کامپیوتر و موبایل کاربران ارسال کنید. (برای اینکار هم می‌توانید از ابزارهای Push Notification Web رایگان مثل ابزار سایت نجوا استفاده کنید.)

بازدیدهای اُرگانیک سایت

معیار بعدی که می‌خواهیم توجه داشته باشید؛ بازدیدهای اُرگانیک یا بازدیدهای مستقیم از موتور جستجو است. روزهای اول سایت کلمات کلیدی‌تان رتبه بالایی را نخواهند داشت، معمولاً مدیران وبسایت‌ها در اینجور مواقع هر روز بررسی می‌کنند تا ببینند، رتبه‌شان بالاتر رفته یا نه.

با فعال‌تر شدن سایت کم کم کلمات کلیدی هم رتبه‌شان بهتر می‌شود، ممکن است در ابتدا رتبه 100 داشته باشند و بعد به 50 برسند، بعد به 10 یا 5 و همینطور با فعالیت مُستمر در سایت رتبه کلمات هم بهبود پیدا می‌کند و آن موقع است که کم کم خواهید دید ترافیک اُرگانیک شما بیشتر می‌شود.

حتماً اطلاع دارید که این بررسی را می‌توانید از طریق “Google Search Console” انجام بدهید و رتبه‌ای که کلمات کلیدی خودتان را آنجا ببینید و شاهد پیشرفت رتبه و افزایش بازدید سایت‌تان شوید. از ویژگی‌های بررسی سرچ کنسول گوگل و میزان ترافیک سایت‌ اُرگانیک این است که با این روش می‌توانید متوجه شوید که چه عملکردی جواب می‌دهد و چه عملکردی خوب نیست. چه کلمات کلیدی می‌توانند بر روی مخاطبان تأثیر بگذارند و یا چه صفحاتی بازدید خوبی نسبت به دیگر صفحات دارند. در آخر شما می‌توانید بفهمید که چه کاری را باید بیشتر انجام دهید و چه کاری را باید کمتر انجام دهید.

نرخ پرش (Bounce Rate)

برای بازدیدهای اُرگانیک بانس ریت 50 درصد یا پایین خوب محسوب می‌شود. اگر بالاتر از این میزان باشد، باید تغییراتی را برای بهبود سایت انجام دهید. Bounce Rate، فقط درباره محتوای سایت نیست، بلکه درباره تجربه کاربری هم است. اگر سایت شما آرام‌تر لود و بارگذاری می‌شود بانس ریت بالاتری را خواهید داشت و اگر صفحات‌تان را توسط لینک‌های داخلی به هم متصل نکرده‌اید، بانس ریت بالاتری را خواهید داشت.

بانس ریت یا نرخ پرش، معیار مهمی برای سنجش است، چون نشانگر بازخورد کاربران درباره سایت شما است. اگر بانس ریت پایینی دارید، به معنی اینکه کاربران از محتوای سایت شما خوششان آمده است.

تعداد بازدیدهای هر صفحه در هر مراجعه

معیار آخری که باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرد، تعداد بازدید هر صفحه برای هر کاربر (Pageviews Per Session) است. اگر مردم به وبسایت شما مراجعه می‌کنند و در هر مراجعه‌ای 2، 3، 4 یا 5 صفحه از سایت را بازدید می‌کنند، این نشانه خوبی است. ولی اگر در هر مراجعه به یک صفحه بسنده می‌کنند، این تقریباً بد است. در این شرایط باید کاری کنید تا کاربران صفحات بیشتری را ببینند. به جریان رفتار کاربران (Behavior Flow) در ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس دقت کنید تا بفهمید، کاربران در کدام صفحات بیشترین گرایش را داشتند. با این کار متوجه می‌شوید چه کارهایی درست یا چه کارهایی نادرست هستند و می‌فهمید که باید چکار کنید که در هر مراجعه کاربران تعداد صفحات بیشتری را ببینند.

تعداد بازدیدهای هر صفحه در هر مراجعه
تعداد بازدیدهای هر صفحه در هر مراجعه

Behavior Flow، یکی از بهترین گزارش‌هایی که در واقع برای سئوکارها دوست‌داشتنی است. با این گزارش شما بهتر متوجه می‌شوید، که تغییرات لازم در کدام زمینه باید انجام بشود.

در آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما کاربران عزیز را با 7 معیار اندازه‌گیری سئو سایت در سال 2024 آشنا کنیم. حالا از شما می‌خواهیم که نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در قسمت “ارسال دیدگاه‌” با ما به اِشتراک بگذارید.

67 / 100

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه دربارهٔ «7 معیار اندازه‌گیری سئو سایت در سال 2024»

  1. خیلی خوب بود من فک میکردم که برای شروع کار و بالا بردن باید اول کلمات کلیدی زیاد بزاریم ولی با این مطلب به اشتباهم پی بردم تشکر

  2. ناصر احمدی‌فر

    توی الگوریتم‌های گوگل؛ زمان بازدید هر صفحه خیلی مهم و تاثیرگذار هست. گوگل به این مبنا خیلی اهمیت میده.

پیمایش به بالا