محتوای یتیم چیست

محتوای یتیم چیست؟

اگر می‌خواهید محتوای شما در نتایج گوگل رتبه بگیرد، باید محتوای با کیفیت تولید کنید و از ایندکس شدن آن محتوا توسط ربات‌های گوگل اطلاع داشته باشید. شما می‌توانید صفحات محتوای خود را به یکدیگر لینک دهید؛ گوگل این لینک‌ها را دنبال می‌کند و هر پست یا صفحه‌ای را  که از طریق پیوند‌های موجود در فهرست پیدا‌ می‌کند، شروع به دسته‌بندی و ذخیره آن‌ها در دیتابیس خود می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با محتوای یتیم یا همان محتوای دیده نشده یا کمتر دیده شده در سایت آشنا کنیم.

مطالبی که در ادامه فرا می‌گیریم:

  • محتوای یتیم چیست؟
  • دلیل تاثیر‌گذاری محتوای یتیم در سئو وب‌سایت
  • محتوای یتیم چگونه انجام می‌شود؟
  • از کجا محتوای یتیم را پیدا کنم؟
  • آیا همیشه باید محتواهای یتیم را بازسازی کنیم؟
  • آیا حل کردن مشکل محتوای یتیم لازم است؟
  • مراقب محتواهای یتیم باشیم!

محتوای یتیم چیست؟

­­­­­­­محتوای یتیم محتوایی است که هیچ پیوندی از پست‌‌ها یا صفحات دیگر در همان وب‌سایت دریافت نمی‌کند. در نتیجه، یافتن این محتوا برای گوگل و بازدیدکنندگان  سایت دشوار است. پست‌ها و صفحات وب‌سایت شما به شدت به پیوندهای داخلی نیاز دارد تا در ساختار سایت قرار بگیرد و قابل یافتن باشند. توجه داشته باشید که “لینک‌سازی” در اینجا به معنای لینک‌سازی‌های محتوا متنی می‌باشد. اگر محتوای دیگری از صفحه‌ی اصلی، نقشه سایت، یا صفحات دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها به آن پیوند داده شده باشد. از پیوندهای متنی (لینک‌های داخلی) استفاده نشود، جزء محتوای یتیم محسوب می‌شود. دلیل استفاده از این لینک‌سازی داخلی این است که زمینه را هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو فراهم می‌کند و به صفحات سایت شما ارزش زیادی را اضافه می‌نماید.

هدف اصلی ما از لینک‌سازی داخلی ایجاد مسیرهای دسترسی به محتوا برای کاربران و کمک به درک بهتر گوگل از ارتباط موضوعی و اهمیت صفحات سایت است.

دلیل تاثیر‌گذاری محتوای یتیم در سئو وب‌سایت

برای دریافت رتبه از محتوای شما، بدیهی است در ابتدا باید به گوگل اطلاعات غنی و مفیدی بدهید؛ یعنی گوگل باید در مورد آن محتوا اطلاعات داشته باشد و به کاربر توسط آن اطلاعات پاسخ درست را ارائه بدهد. ربات‌های خزنده موتورهای جستجو لینک‌ها را دنبال می‌کنند و تمام محتوایی را که در صفحات پیدا می‌کنند، شروع به ذخیره در فهرست خود می‌کنند. بنابراین، گوگل این نوع محتوا را نسبت به سایر محتواهایی که لینک‌های زیادی دارند، کمتر اهمیت می‌دهد. به این موضوع باید اشاره کنیم که اگر مقاله‌ای برای شما مهم است، باید آن را برای گوگل (و بازدیدکنندگان) روشن کنید. مطمئن شوید که به آن مقاله خاص از سایر مطالب مرتبط لینک داده شده است.

محتوای یتیم چگونه انجام می‌شود؟

اگر شما یک محتوای جدید برای سایت خود تولید کنید و آن را منتشر نمایید  و بعد از مدت‌ها آن محتوا را فراموش کنید و دیگر در پست‌ها و وبلاگ‌های جدید وب‌سایت‌تان به آن لینک ندهید، این‌کار تأثیر منفی خواهد گذاشت و محتوای شما از یک محتوای پُربازدید به یک محتوای یتیم تبدیل خواهد کرد، دیگر کاربران به آن محتوا دسترسی ندارند و این موضوع باعث اُفت سئوسایت‌تان می‌شود.

پیشگیری بهتر از درمان است

اگر می‌خواهید از یتیم شدن محتوای خود جلوگیری کنید، باید مطمئن شوید که به آن محتوا لینک داده شده است. لینک دادن به آن محتوا از امکان‌های دیگر در وب‌سایت شما به گوگل و مخاطبان‌تان کمک می‌کند تا به آن دسترسی پیدا کنند.  

شما اگر محتواهای پُرترافیک خود را شناسایی کنید و از طریق این محتواها  به محتواهای دیگر لینک بدهید، بازدید این محتواها را بالا برده‌اید و آن را از یتیم شدن خارج کرده‌اید. اما در اینجا باید المان‌هایی را در نظر بگیرید؛ مثلا لینکی که داخل محتوا به کار می‌برید باید مرتبط با نوشته‌تان باشد  و سعی نکنید همه چیز را به یکدیگر که ارتباطی باهم ندارند، مرتبط جلوه دهید. چون کاربران بر روی لینکی بیشترین کلیک را دارند که به موضوعی که خواندن مرتبط و شباهت داشته باشد.

از کجا محتوای یتیم را پیدا کنم؟

 پیدا کردن این دسته از محتواها یعنی محتوای یتیم کار بسیار سخت و دشواری نیست، فقط کافیه شما توسط ابزار سرچ کنسول گوگل یا از آمار بازدیدهای صفحات سایت‌تان این را متوجه شوید اگر از وردپرس استفاده می‌کنید و همینطور برای سئو سایت خود از افزونه محبوب و پرطرفدار Yoast SEO Premium استفاده می‌کنید، می‌توانید توسط این پلاگین، این صفحات یتیم و کم بازدید سایت را پیدا کنید.

بررسی محتوای یتیم در Yoast SEO Premium

توسط Yoast SEO Premium می‌توانید محتویات وب‌سایت خود را بررسی نمایید و محتوای یتیم را پیدا کنید. با کلیک بر روی نوار فیلتر قسمت یوآست یعنی فیلتر محتوای یتیم، یک نمای کلی از تمام پست‌های بدون پیوند متنی به آن ها ارائه می‌شود. شما وسط ابزار جدید این پلاگین می‌توانید، محتواهای یتیم را شناسایی کنید. این را  هم در نظر بگیرید که مُدام محتویات خود را به‌روزرسانی کنید، چون این عامل باعث ایندکس دوباره محتویات صفحات قدیمی می‌گردد.

افزونه یوآست سئو وردپرس

آیا همیشه باید محتواهای یتیم را بازسازی کنیم؟

برای برخی از مقالات، رفع وضعیت محتوای یتیم آنقدر مهم و حیاتی نیست. برخی از پست‌های وبلاگ فقط برای مدت زمان کوتاهی مهم هستند. سعی کنید محتوایی را از یتیم بودن خارج کنید که ارزشش را دارد محتویات بی‌ارزش که کمترین بازخورد را در سایت شما دارند، پیشنهاد می‌کنیم اقدام به حذف آن‌ها از وب‌سایت‌تان کنید. این کار وب‌سایت‌تان را تمیزتر و منظم‌تر می‌کند.

آیا حل کردن مشکل محتوای یتیم لازم است؟

برای جواب این سوال باید گفت: در برخی موارد ممکن است اصلا احتیاجی به حل کردن مشکل محتوای یتیم وجود نداشته باشد. همچنین برخی از پست‌های وبلاگ ممکن است برای مدت زمان کوتاهی اهمیت داشته باشند و بعد از آن به فراموشی سپرده شوند. قبل از هر اقدامی بهتر است، وضیعت پست‌های خودتان را بررسی کنید و اگر اهمیت چندانی ندارند، لازم به بررسی این دسته از محتواها در سایت نیست. البته این موضوع نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی یک متخصص دارد.

نتیجه‌گیری: مراقب محتواهای یتیم باشیم!

اگر پست‌های زیادی در وب‌سایت خود اِنتشار می‌دهید؛ بدون شک تعدادی محتوای یتیم در سایت خود دارید، فقط کافیست آنها را دریابید و با لینک‌سازی هدفمند آن را تقویت کرده و از یتیم بودن خارج نمایید. این را به خاطر داشته باشید که وب‌سایت‌ها و برندهای بزرگ هم محتوا یتیم یا بهتر بگویم محتوای کم بازدید دارند، پس یک عامل طبیعی است. فقط در این میان آن کسی برنده است که با اِستراتژی و هدفمند قدم به جلو بر می‌دارد. ( شاد، موفق و موثر باشید)

70 / 100

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 دیدگاه دربارهٔ «محتوای یتیم چیست؟»

  1. ساده‌ترین تعریف محتوای یتیم این است که «محتوای یتیم، صفحه یا صفحاتی از سایت شما هستند که از هیچ صفحهٔ دیگری به آن‌ها ارجاع داده نشده است.» یا به زبان سئوکارها: «محتوای یتیم محتوایی است که بک‌لینک داخلی ندارد.» معمولاً مخاطبان چنین محتواهایی را به سختی در سایت شما پیدا می‌کنند. کاش به صورت ویدیویی هم در مورد محتوای یتیم کلیپ آموزشی می‌ساختید.

  2. خیلی مختصر و خوب بود، مخصوصاً برای من که حال و حوصله خوندن زیاد ندارم، فقط یه سوال؟؟؟
    اگر بعد مدتی دیدیم این محتواها دیگه به کارمون نمیاین چه کارشون کنیم؟

  3. اولش تحت تأثیر تیتر شدم، با خودم گفتم محتوای یتیم چیه، با اینکه سه سال هست که با وردپرس کار می‌کنم. بازم ممنون مطلب خوبی بود..

  4. شما هرچقدر هم که سایتتون قوی و برندی داشته باشی بازم محتوای تک وتنها و یتیم داخلش پیدا میشه

  5. نگین علی‌دوستی

    من حدود سه سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. میخوام بگم اگر ما در تقویم محتوایی خودمون که برای وب سایت ساخته‌ایم را یک بخشی از آن را اختصاص بدیم به محتواهای قدیمی و اون‌ها را آپدیت کنیم، کمتر شاهد دیدن محتواهای یتیم می‌شویم.

پیمایش به بالا