فاکتورهای رتبهبندی در گوگل برای آنالیز ویژگیهای یک وبسایت به کار میروند که موقیعت را در موتورهای جستجو تعیین میکنند. همه فاکتورهای رتبهبندی ترکیبی الگوریتم یک موتور جستجو را تشکیل میدهند. نحوه عملکرد این الگوریتم یک راز است، هیچکس به صورت دقیق نمیداند چه عواملی ترتیب نتایج جستجو را تعیین میکنند. همانطور که اطلاع دارید، الگوریتمهای گوگل همشه در حال تغییر و به روز رسانی هستند و عواملی که ترتیب را تعیین میکنند و اهمیت این عوامل مختلف اغلب تغییر میکند. اگرچه این الگوریتم به صورت نامحسوس کار میکند، اما گوگل آن را مهم میداند. شما اگر از این سیگنالها اطلاع پیدا کنید، خیلی راحت میتوانید سایت خود را در نتایج اول گوگل نمایش دهید.
تولید محتوا سئو شده
محتوای وبسایت شما یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی است. Google محتوای یک سایت را میخواند و براساس محتوا تعیین میکند که در مورد چیست و برای چه عبارتی باید در نتایج جستجو ظاهر شود. بنابراین مطمئن شوید که داخل متون شما از کلمات کلیدی استفاده شده است که میخواهید در نتایج گوگل دیده شود. متنهای وبسایت شما باید همیشه تعدا کلمات بهینه و طول کافی داشته باشند تا در نتایج گوگل و زمان آنالیز الگوریتمهای گوگل بتوانند رتبه خوبی را دریافت کنند. موضوع دیگری که در محتوا مهم است، درک محتوا منتشر شدهتان است. سعی کنید از تیترها به خوبی در محتوا است استفاده کنید. محتوای خود را به صورت پاراگرافبندی تقسیم کنید تا خوانایی بالایی داشته باشد.
بهینه سازی لینکها در محتوا
دومین سیگنال مهم برای رتبهبندی خوب به لینکسازی مربوط میشود. برای رتبهبندی خوب، سایت شما باید دارای لینکهایی باکیفیت گرفته شده از سایتهای دیگر باشد که به آن “بکلینک” گویند. تعداد بکلینکها و همچنین کیفیت این بکلینکها مهم است. پیوندهای وبسایتهای باکیفیت بالا و قابل اعتماد به عنوان مثال (سایتهای دانشگاهی) تاثیر بیشتری نسبت به لینکهای سایتهای باکیفیت پایین مانند (سایتهای شرطبندی و صنعت پورن) خواهند داشت.
لینکهای سایر سایتها مهم هستند، اما راهاندازی یک ساختار لینکسازی داخلی که مرتبط باشد نیز راهی عالی برای بهبود رتبهبندی وبسایت شما است. زیرا اگر ساختار لینکسازی داخلی واضحی داشته باشید، موتورهای جستجو قادر به درک ساختار سایت شما خواهند بود و به صفحات مهم سایت شما رتبه بهتری خواهند داد.
طراحی رابط کاربرپسند (UX)
رابط کاربری خوب یکی از فاکتورهای مهم رتبهبندی در گوگل میباشد. وبسایت شما باید کاربرپسند باشد. سایتهایی که به بازدیدکنندگان خود اجازه میدهند و تحریک میکنند که تا به راحتی در سایت خود حرکت کنند، شانس بالاتری برای رتبهبندی دارند. اگر افراد پس از ورود به سایت شما فورا به گوگل بازگردند، این باعث کاهش رتبه میشود. زیرا اگر افراد نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، به سرعت به گوگل باز میگردند و گوگل این موضوع را پیگیری میکند.
سرعت لود یکی از مهمترین فاکتورها است. وبسایت شما نیز باید سریع باشد. یک وبسایت کُند باعث کاهش سرعت خزیدن میشود. این بدان معناست که گوگل صفحات سایت شما را با سرعت کمتری ایندکس میکند. پستهای جدید زمان بیشتری را میبرند تا در نتایج جستجو نشان داده شوند. بنابراین، سریعتر کردن وبسایتتان میتواند به شما کمک کند تا ترافیک اُرگانیک پستهای جدید را سریعتر دریافت کنید و منجر به رتبهبندی بهتر شود. برای بالابردن سرعت وبسایت، پیشنهاد میکنیم که وبینار یکساعتِ بالابردن سرعت سایتهای وردپرسی را تماشا کنید.
ساختار وبسایت در موبایل
اهمیت سئو موبایل را نباید دست کم گرفت. این موضوع با اطلاعیه اخیر گوگل واضحتر به گوش همه وبمستران رسید. در سال 2018، گوگل فهرست الگوریتم موبایل را تغییر داد. برای الگوریتمهای گوگل نمایش سایت در موبایل خیلی مهم و حیاتی است و بسیار دقیق عملکرد و محتوای آن را تجزیه و تحلیل میکند. اگر وبسایت شما سازگار با موبایل نباشد، سایر سایتها رتبه بالاتری خواهند داشت و از شما بالاتر خواهند بود. اگر روی موبایل تمرکز نکنید، مطمئن باشید از رده نتایج گوگل خارج میشوید.
ماموریت اصلی گوگل
ماموریت گوگل این است که اطلاعات وب که هرروز بیشمار میشود را ساماندهی کند و آنها را به درستی دستهبندی و مدیریت نماید. هدف گوگل دادن اطلاعات درست به کاربرانش است، به همین خاطر است که همیشه در حال تغییر الگوریتمهای خود میباشد. سیگنالهای رتبهبندی همگی با در نظر گرفتن آن ماموریت تعیین میشوند. بنابراین تمام سعی خود را کنید یک وبسایتی کاربرپسند و همینطور تابع قوانین گوگل طراحی و پیادهسازی نمایید.
در آخر.. سئو جامعنگر
اگر به دنبال رتبه بالا و کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو هستید. بهترین کار این است که وبسایتی طراحی نمایید که در نتایج جستجو قرار داشته باشد. توصیه ما همیشه این است: که با یک اِستراتژی هدفمند و دقیق جلو بروید. سعی کنید محتوای باکیفیت تولید و در سایت منتشر نمایید.
رتبه خوب دائمی در گوگل مستلزم یک استراتژی SEO گسترده است که به هر جنبهای از وبسایت شما متمرکز است. موارد فنی، تجربه کاربری، محتوا وبسایت و حتی امنیت وبسایت شما باید مرتب باشد. برای حفظ رتبه خوب در نتایج گوگل، باید حرکتی که میکنیم، یک رویکرد سئوی جامع ایجاد کند. این رویکرد شاید زمان زیادی از شما بگیرد، اما مطمئن باشید در درازمدت نتیجه خواهد داد. این کار میتواند به پیگیری نحوه رتبهبندی کلمات کلیدی شما با گذشت زمان کمک کند.
حال شما بگویید: نظرتان در مورد فاکتورهای گوگل برای رتبهدهی وبسایتهای چیست؟ کدام یک از فاکتورهای گوگل تاثیر مستقیمی بر محتوای سایت میگذارید؟ آیا از سمت گوگل جریمه شدهاید، دلیلش چه بوده است؟ نظرات، سوالات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاهها با ما به اِشتراک بگذارید.
من تو خیلی از سایت ها توضیح اصول سیگنالهای رتبه بندی رو خونده بودم ولی زیاد متوجه نشدم
ولی شما انقدر خوب و کامل و ساده توضیح میدی ک کامل مخاطب متوجه میشه
مطالب خیلی خوبی بود. واقعاً لذت بردم. شما دورهای میشناسید که بهش تمام مباحث طراحی سایت و فوتوفنهای کسبوکارهای اینترنتی را فرا گرفت… ممنون میشم معرفی کنید.
سلام بله.
پیشنهاد من: دوره جامع طراحی سایت تا درآمدزایی
وقتتون بخیر
من تازه طراحی سایت با وردپرس را یاد گرفتم، به نظر شما برای یک سایت فروشگاهی با ۱۵۰ محصول چه فاکتورهایی از سئو را روش پیاده کنیم؟
وقت شما بخیر
ببینید خانم امینی سئو سایت فروشگاهی اصلاً ربطی به محصول نداره همشون شبیه هم هستند. فقط شما باید تصاویر باکیفیتی با حجمی پایینی را در فروشگاه خود بگذارید. درج تصاویر محصولات یکی از المانها هستن ولی مهمترین هستند. موفق و سربلند باشید):
خیلی مطالب خوبی بود. لذت بردم..